Pages

Subscribe Twitter

Saturday, March 26, 2011

Pesta cukur

Naik Ayun
Budaya Malaysia



Pesta Naik ayun adalah amalan kepada semua umat islam ini yang di tuntut dari zaman dahulu kala lagi, ia jugak menjadi budaya kepada bangsa melayu di mana mereka menyambut dengan meriah sekali..





dalam majlis ini juga pelbagai yang telah dia buat bagi menyempurnakan majlis ini. antara nya ialah:




sebelum memulakan majlis naik ayun, ayun yang digunakan itu mesti lah di hiasi dengan pelbagai warna sebanyak 7 jenis warna & di hiasi dengan rapi sekali.Dan mengikut sejarah datuk moyang & adat Banjar  warna itu sendiri melambangkan keaggungan kerabat-kerabat & panglima yang berani kunuk la... & daripada kajian, ayunan yang digunakan untuk majils tersebut tidak boleh di kacau mahu pun di naik oleh kanak-kanak kerana mengikut ajaran orang tua-tua nenek moyang akan melawat pada majils itu akan mara dan ia akan menyebabkan kanak-kanak tersebut jatuh sakit.





apabila majils bermula mereka harus la menggunakan air kelapa muda yang telah di ukur rapi dan bayi & kanak yang ingin di cukur & di naik kan di ayunan tersebut hendak lah di taburkan dengan beras kuning,dulang yang akan di gunakan mestilah dibalut dengan kain kuning dan di iringi dengan bacaan selawat nabi S.A.W.

selain itu juga, mereka akan menggantung duit syiling, kuih-kuih tradisional untuk selepas majlis ini di sempurnakan majils merebut duit dan kuih-kuih akan di lakukan...






majils ini juga, dapat mengeratkan lagi hubungan antara jiran-jiran,keluarga & kedua-dua pihak yang baru saja menjadi 1 keluarga. 
Selamat membaca
renung-renungkan ^^

0 comments:

Post a Comment